Hej hej Entreprenör!!

I vår återkommande kategori ”kanvaraenkulaffärsidémenorkarintedraidensjälv” har vi nu kommit till temat kokböcker.

Jag tillhör den generation som vuxit upp med Carl Butlers kokbok – en gammal bok från sjuttiotalet med kungen Carl iförd mustasch och scary polisonger på baksidan. Han talar om tunga och lever som vore han från ett annat …well… århundrade.

Hursomhelst. Jag skaffade boken som vuxen också, och njuter av de taffligt fotograferade rätterna. Carl Butler är en viktig del av mitt kulinariska arv. Kidsen idag hade nog frågat sig ”vaddå – har han ingen blogg, eller?!?”.

Jag sitter ofta och bläddrar i boken med min tvåårige grabb Svante. Pekar ut mina favoriter och förklarar hur den optimala grytan egentligen är en kombination av Carl Butlers ungerska gulash och boeuf bourginon… försöker få med att jag på det hårda sättet lärt mig att sötpotatis inte gör sig på något sätt i grytan.

Huuuursomhelst. Jag tror det finns en affärsmöjlighet för den drivne entreprenören här.

Alla familjer gillar ju att göra standardrätterna på sitt eget sätt. Ofta förmedlas det egna sättet via små anteckningsblock eller slitna pärmar, eller flottiga anteckningar i marginalen av kokboken.

Varför inte förenkla för sådana som vill anpassa recepten till en egen familjetradition? Skapa en ”Generationskokbok” som består av 20-30 uppslag. På varje uppslag finns en ”traditionell” maträtt – säg slottstek eller makaronilåda. Där står ett enkelt recept för tillagning, och sedan ett antal sätt att variera den på. Dessutom finns det utrymme vid receptet att skriva in justeringar i måtten (vi i vår familj tar ex. gärna större mängd av grönsakerna i grytor), och även utrymme efter receptet för att skriva in egna tips, andra råvaror etc – som tillhör familjens egna gamla traditioner. En del byter ut ditten mot datten, lägger till krossad banan i stuvningen eller en sked honung i köttfärssåsen eller tar quorn istället för nötfärs…. osv.

På så vis blir det en bok som kan ärvas, som kan leva sitt eget liv över åren. Skickas mellan syskon inför viktiga helger… eller whatever!

Själv har jag inte tid, men kan inte någon av er norpa den och gå till ett förlag? Vassego!

Motivationsbloggen hanteras av Patrick Stahl för Expedition WOW i samarbete med Knusper Education AB.

3 responses to “Hej hej Entreprenör!!

  • Anonymous

    En sån bok borde ju finnas redan väl.

  • Konsultpappan

    Ja! Jag tycker ju det! :-)

  • Finanskvinnan

    Eller så kan arla, tasteline eller någon annan stor receptdatabas fixa så man kan spara sina favoritrecept, justera ingredienserna som man vill och sen kryssa i de 50 recepten man gillar bäst och välja ”gör kokbok”. Man får designa ett eget omslag, lägga till egna bilder om man vill och ha ett försättsblad med en dedikation. Skrivs ut av något samarbetande tryckeri och kostar 200:-. Kommer på posten efter tre veckor.Det är ju så jobbigt att skriva för hand…

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

