Being Jan Guillou – or Being Britney Spears

Jag brukar rekommendera alla som har svårt att få till en förändring i sitt beteende att börja leka med Förebilder.

I korthet går detta ut på att fundera på vem i världen som redan lyckas med det du vill åstadkomma, och sedan modellerar du ditt beteende efter denna människa – i varje situation ställer du dig frågan ”Hur skulle N.N ha hanterat detta?”.

Säg att du vill bli mer förlåtande och mjukare i ditt bemötande av medarbetare. Lek då med Förebilden Dalai Lama en eftermiddag. Så fort någon kommer inrusande på ditt kontoret med en akut sak…. snäs inte ifrån, utan ställ frågan ”Hur skulle Dalai Lama hanterat detta?” och agera på samma sätt.

Vi har alla gjort detta på olika sätt. När jag var liten och lekte tuff hade jag en mental bild av att jag var Clint Eastwood. Ibland levde jag mig in i rollen så hårt att jag glömde koppla bort den när jag kom hem från lekskolan. Hela kroppsspråket hängde kvar, och snäsandet ur mungipan. Jag VAR Clintan.

I vuxen ålder brukar jag alltid hantera stressade situationer genom att fundera på hur min halvpappa Sven skulle hanterat dem. Jag ser honom framför mig i en liknande situation, och ser hans kroppsspråk, det tryggande leendet och hur han säger ”Nja. Det här ordnar sig nog. Vi får helt enkelt…”

Du har säkert någon du kan dra fram när du hamnar i vissa situationer. Vem skulle du vilja vara för att skapa en förändring i ditt beteende? Vem skulle din förebild vara om just DU vill bli bra på att säga nej, eller ja, eller bli tuffare, bli mildare, eller bli mer framgångsrik, eller effektiv?

Lek med det! Det är lite lurigt i början, men hjärnan och kroppen hänger med efter ett tag. Gå in i ett möte eller en hel dag med en enda person du vill agera som.

Du kan vara Al Gore nästa måndagsmöte, och ständigt betona miljöaspekten med lite klurig humor.

Du kan vara Gunde Svan, Göran Persson, Carolina Klyft, Mona Sahlin, Teskedsgumman, George W(ho?) Bush, Albert Svanberg, Albert Einstein, Donald Trump, Britney Spears…. skriv namnet i handflatan och gå in i nästa möte med dennes perspektiv.

Du kan rent av sitta nästa löneförhandling som Jan Guillou… lite mästrande, med långa meningar – vars inskjutna bisatser ibland bara bidrar till en genuin förvirring – och ett aningen drygt förhållningssätt till din lön som går ut på att du – i solidaritetens namn – vill ha högre lön för att kunna betala mer i skatt till det kollektiva.

Ja – jag raljerar. Men bara lite. Lek! Vem vill du ha som vägledande förebild den närmsta timmen???

Motivationsbloggen hanteras av Patrick Stahl för Expedition WOW i samarbete med Knusper Education AB.

3 responses to “Being Jan Guillou – or Being Britney Spears

  • Walle

    The Jedi Master of course! Know as the emperor of le Knusper. Har inte något kroppspråk härma eller sätt att tala, men ett väletablerat proaktivt tänk att apa efter.

  • Linda Unnhem

    Det här ska jag tänka på! Det är bra!

  • Konsultpappan

    Med viss restriktion, givetvis.Det duger inte att sitta i slutförhandlingarna med viktigaste kunden och svara på deras bud genom att flacka med blicken och väsa ur mungipan:- You talking to ME??! Are you talking to ME?!Å andra sidan… det kanske är en vinnande strategi.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

