Greetings.

För ett par år sedan började jag avsluta mina brev och e-mails med ”Allt gott,”

Det blev riktigt bra, men nu varvar jag det med annat eftersom många andra också avslutar på samma sätt. Det var inte jag som satte igång trenden, men nu är den rätt etablerad. ”Salve” och ”Hilsen” var bubblare ett tag, men blev aldrig mainstream.

Whatever. Jag testade en ny grej när jag var i London ett par dagar denna vecka. Varje kontakt jag hade med en främmande människa inledde jag med ”Greetings”, och en liten diskret nickning på sniskan (som en artig bugning, fast bara lite, och med bibehållen ögonkontakt hela tiden).

En lustig konsekvens blev att jag efter en sådan lugn och fokuserad hälsning inte kunde följa upp det med bara pladder. Allt blev istället lite extra elegant.

Killen på Heathrow som sålde biljetter till Heathrow Express: ”Would you like a ticket to London?”.
Jag: ”Greetings.” *sned nick* ”Yes, please. I believe I would.”

Konduktören på tåget: ”Ticket, please.”
Jag: ”Greetings.” *sned nick* ”A ticket you shall have.”

På Hilton Paddington. Jag: ”Greetings.” *sned nick* ”I believe I have a reservation. Stahl. Patrick Stahl.”

På Hilton Paddingtons executive lounge kl. 22. Jag: ”Greetings.” *sned nick* ”Is it possible to get some tea at this late hour?”

Taxichauffören: ”Hello there!”
Jag: ”Greetings.” *sned nick* ”Could you take me to Mayfair, old chap?”

Det som är sjukt intressant är hur en hälsningsfras faktiskt påverkar det som kommer efteråt. Jag har aldrig sagt ”old chap” till en främmande människa förut. Men något med den där hälsningen sätter tonen för överdriven artighet/underfundighet/överklass. Och det påverkade mängder av småinteraktioner på ett väldigt positivt sätt. Jag blev åtminstone väldigt väl bemött.

Undrar hur det hade blivit om jag inlett alla hälsningar med. ”Yo, yo! What up, dawg?”

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

