Kärlek till vår värmepanna

Kära IVT,

Vi har er IVT 490. Det är en fin värmepanna, ni har själv så många vackra ord att säga om den.

”IVT 490 är en utveckling av tidigare generationers frånluftsvärmepumpar. Här har vi byggt in alla våra erfarenheter från mer än 100.000 installationer i svenska villor. De avancerade tekniska lösningarna gör den mycket enkel att sköta och att installera.
Resultatet är en mycket driftsäker värmepump med bästa prestanda vilket ger trygg besparing. På köpet får du en lättplacerad och välisolerad värmepump med låg ljudnivå.

  • Hög prestanda ger trygg besparing.
  • Enkel att sköta och att installera.
  • Byter ut luften i huset 12 gånger per dygn.
  • Perfekt vid byte av tidigare frånluftsvärmepump.
  • Tystgående.”

Jag ber er särskilt lägga märke till de partier jag fetat. För – handen på hjärtat – det är ju rent jävla skitsnack. Det är som när Bill Clinton lade huvudet på sned, bet sig sådär charmigt i underläppen och betonade: ”I did NOT have sex with that woman, ms Lewinsky”

Vi har 24 grader i vårt hus, ganska jämt och ständigt.

Det är en skön värme, lite jolmig och kvav eftersom det är 2-3 grader högre än någon brukar vilja ha i sitt hus. Det är ju också miljövidrigt att värma ett hus mer än nödvändigt.

Så vi har verkligen försökt läsa er fina 43-sidiga manual. Själv tänker jag spontant att Apple sällan behöver 43 sidor manual när de utlovar att en produkt skall vara ”mycket enkel att sköta”. Men det är ju å andra sidan för att de inte säger det med en glimt i ögat. När de säger ”mycket enkel att sköta” så betyder det att min fyraåriga dotter ganska snabbt och utan 43 sidor instruktionsmanual kan sköta produkten.

IVT 490 däremot, är så ”enkel att sköta” att er leverantör (som ni vill att vi skulle vända oss till) förklarade att vi får skylla oss själva som har massa stora fönster och så, och att snabba temperaturväxlingar gör att det är svårt för ”pannan” att hinna kompensera etc etc etc.

Själv är jag bara högutbildad entreprenör, 200 poäng på högskolan och med ett rätt välutvecklat intellekt – jag förstår att jag inte är klockren målgrupp för er lättskötta värmepump. Det är säkert så att ni i det finstilta förklarar hur jag egentligen skulle behövt komplettera med en ingenjörsexamen och några år på NASA eller JPL för att kunna gå loss på att ”få pannjäveln att generellt hålla två jävla grader lägre temperatur i vårt hus” (använder mig här av lekmannatermer som numera är gängse i vårt kvarter).

Så – istället för att stå i någon telefonkö och skickas runt mellan leverantör och tillverkare och leverantörsupport och tillverkarsupport och ta ut allt på någon stackars telefonförsäljare som råkar ringa därefter, så skriver jag nu till er här. Med en enkel fråga:

- Hur sänker man temperaturen två grader?

Jag vet nämligen inte huruvida man skall knäcka värmekurvan, anpassa värmekurvan eller parallellförskjuta värmekurvan. Alla alternativ tycks höja/sänka pannan, men inget av alternativen verkar betyda något för oss som kanske hellre hade sett mer okonventionella grepp i sammanhanget, typ ”Höj temperaturen i huset X grader” eller ”Sänk temperaturen i huset X grader”.

Så – berätta för mig hur jag sänker temperaturen två grader på er förbannade maskin, den som – handen på hjärtat – inte på något sätt bär ens en avlägsen likhet med NÅGOT ALLS som i ens dunkel belysning och i gravt berusat tillstånd kan kallas ”mycket enkel att sköta”.


3 responses to “Kärlek till vår värmepanna

  • Paul Holmström

    När vår gamla frånluftsvärmepump tog slut efter 15 år, bytte vi till en IVT 490. Dess manual är lika obegriplig som vår gamla. Tack och lov förklarade installatören i enkla ordalag hur jag skulle göra. Med hjälp av det kunde jag bli av med konstigheter som vi brottats med tidigare. Men varför kan inte det som installatören sa stå i handboken?

    • Patrick Stahl

      Kruxet för oss var nog att vi köpte ett nybyggt hus samtidigt, så vi hade 10-12 olika maskiner som förklarades av olika installatörer i enkla ordalag, och någonstans mellan golvvärmesystem, disk- och tvättmaskintorktumlartvättskåpmicroinbyggtinternetmm – så tappade jag IVT490-instruktionerna ;-)

  • Paul Holmström

    Andra maskiner är ju hyfsat begripbara med manualen, så icke en frånluftsvärmepump. Det finns oerhört viktiga saker som inte ens står i handboken. Bjud mig på en kopp kaffe i Malmö, så berättar jag.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

