Det blir inte bättre än så här, min son.

Vi har haft en härligt insnöad dag hemma i huset i Bunkeflostrand. Två snörvliga ungar och julpyssel. Pepparkaksbak, och eftersom lillkillen missade ett kul fördelsedagskalas i stan så fick han tröst genom att jag spelade Lego Indiana Jones på hans WII flera timmar med honom mitt på dagen.

Sen nyss, innan han skulle gå och lägga sig, låg han med huvudet i mitt knä och såg på Disneys tecknade klassiker Robin Hood. Plötsligt vände han sig upp, snörvlade till, och frågade om jag kunde ”killa lite på ryggen” när han tittade på filmen.

- Klart jag kan, svarade jag.

Det var kanske fem minuter efter att jag lagt lilltjejen. Hon låg och sjöng lite för sig själv däruppe i sitt rum. Nöjd och lite halvtrött. Och här nere i vardagsrummet satt vi andra tre i soffan. Min kärlek satt och läste en tidning. Jag satt och funderade. Lillkillen låg mellan oss, såg på tecknad Robin Hood och blev kliad på ryggen. Efter en dag med obegränsat lekande med mamma och pappa. Och julpyssel. Och snö. Och pepparkaksbak. Och god mat. I ett tryggt, stort hem. Han klippte lite med ögonen av trötthet.

Jag tänkte för mig själv: Njut, min underbara son. Livet blir inte mer fulländat och perfekt än exakt så här. Tryggt och varmt och lustfyllt och bekymmersfritt.

Sen slog det mig. Det finns faktiskt ett annat ögonblick – ett enda ögonblick – som är lite lite lite bättre än just det han upplevde nu.

Det är att få sitta på min plats i soffan, just där och just då.

Precis på min plats, och få känna att vi lyckats få just våra barn – och att vi lyckas ge dem den känsla de just nu har. En liten tjej som småsjunger sig själv till sömns i sitt rum. En liten kille som lojt blir kliad på ryggen när han med ett litet leende ligger mellan mamma och pappa i soffan och får se på precis perfekt mysfilm. Efter en perfekt dag, om än lite snörvlig.

Jag är väldigt väldigt väldigt lyckligt lottad.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

