Föräldraskap vs. Ledarskap

Som småbarnsförälder får jag bland annat ett nyhetsbrev från Pampers. I det senaste kommer bland annat följande uppmuntrande ord:

”DAGS ATT SLÄPPA TAGET! För att kunna skapa en stark och positiv självkänslan måste ditt barn tro på sina egna förmågor och känna ett visst mått av självständighet. Vid två och ett halvt års ålder finns det ännu många saker ditt barn inte kan klara av på egen hand, men det hindrar inte henne eller honom från att försöka. Trots att försöken går frustrerande sakta och barnet ofta misslyckas, är det inte desto mindre din uppgift att stödja och applådera barnets försök att bli oberoende. Självklart måste du under tiden upprätthålla en tillräcklig kontroll för att erbjuda säkerhet och vägledning. Det är inte lätt att hitta balansen, och dessvärre finns det ingen enkel formel för hur man ska göra för att bli en perfekt förälder. Precis som ditt barn, lär även du dig nya saker varje dag – om dig själv, om livet och om din föräldraroll. De första åren i barnets liv är magiska, underbara och samtidigt väldigt knepiga för alla inblandade. En av de svåraste läxor du måste lära dig är att du måste släppa lite av kontrollen och beskyddandet som uppstår helt naturligt och är så starka känslor. Ett oändligt tålamod är det viktigaste för att du ska lyckas!”

Läs nu stycket igen, men tänk dig att det är råd till en chef som försöker utöva ledarskap.

Visst är det väl spännande när två olika verkligheter möts? Det är – tycker jag – extra spännande när Föräldraskapet har så mycket att ge Ledarskapet.

Och antagligen vice versa.
Dags att köra feedbackövningar och 360-graders utvärderingar av dig som mamma eller pappa? ;)


Motivationsbloggen skrivs av Patrick Stahl, ledarskapskonsult på Knusper Education AB

4 responses to “Föräldraskap vs. Ledarskap

  • Paul Holmstrom

    När man står där och skall hantera overflow i blöjan, försöka få i mat i en unge med låg blodsockerhalt eller lyssna när barnet känner sig överkört av lärare är det svårt att titta på klockan och säga ”sorry, jag är bokad på möte med vd”. Bra chefer och ledare är ”bara där” i de värsta situationerna, kavlar upp ärmarna och gör något.Allt jag kan om ledarskap har jag lärt mig i scouterna. Det finns inget tuffare än att jobba med barn ”här och nu”.

  • Finanskvinnan

    Hej! Har du fått mail från mig nu? Du bör ha fått 2 stycken.

  • Konsultpappan

    Absolut, Paul.Och jajamen, finanskvinnan.Återkommer snarast. :-)

  • Elaine

    Jodu. Vet inte hur många gånger jag refererat till mitt halvår som vikarierande dagisfröken som den bästa ledarskapsträningen hittills i mitt liv. Har inga egna barn, men väl ett projektteam. Skillnaden är hårfin.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

