NYSTART: Bryt ner målen i lagom munsbitar!

Det är nyårsafton. Dags för sista steget.

Ta dina tre mål, och bryt ner dem i lagom portioner. Ni som följt bloggen lite längre vet att mina Tanzanianska klienter älskar talesättet: You know how to eat an elephant? One bite at a time.

Samma sak gäller för att komma igång med att uppnå sina mål. Det funkar inte att ”bara” ha ett fett och inspirerande mål. Du måste också göra varje steg gripbart för din hjärna.

Du ser – hjärnan är som vilken annan muskel som helst. Du måste börja lite lätt och sen öka svårighetsgraden. Genom att bryta ner ett enormt mål till ett Mycket Litet Första Steg så kommer du att ge din hjärna en extremt positiv feedback. Detta första lilla steg kan du nämligen klara av inom 24 timmar, och då sänder du en signal till din hjärna om att ”Nu är vi på väg, och titta – första steget är redan avklarat! Det verkar visst som om jag är en sådan som klarar av att ta steg framåt mot mina mål. Yes!”

Bryt därför ner varje mål i handlingsplaner genom att ifrågasätta varje ny nivå. Så här:

ex. Jag vill åka vasaloppet.
Varför kan jag inte åka vasaloppet imorgon?
1 – jag har inga skidor, ju….
Hur kan jag skaffa skidor?
– köpa, låna, hyra
Alltså: Sätt datum eller deadline för att kolla upp vad det kostar att köpa/hyra, eller vem jag kan låna skidor av.
2 – jag kan inte åka skidor, ju…
Hur kan jag lära mig åka skidor?
– jag kan kolla om det finns någon skidskola i närheten, eller åka på längdskidesemester i vinter.
Alltså: Sätt datum eller deadline för att kolla skidskolor
3 – jag vet inte var man anmäler sig och hur mycket det kostar, ju…
Hur kan jag ta reda på var man anmäler sig?
– nummerupplysningen, söka på Internet
Alltså: Sätt datum eller deadline för att kolla upp Vasaloppet Internet, ring nummerupplysningen
osv osv osv

Fäst belöningar till de olika delmålen, inte för rikligt – men definitivt inte för sällsynt! Ex. Unna dig en stor glass, eller en 18 cl flaska mousserande vin, eller en middag ute, eller…. gör en lista över 10 mikrobelöningar och välj sedan en sak ifrån listan när du lyckats klara av ett delmål.

En del använder sig även av små ”bestraffningar”. Om jag inte tränar två gånger denna vecka måste jag klippa min systers gräsmatta till helgen. Om jag inte ringt de där fyra säljsamtalen idag måste jag….

Välj själv hur du vill motivera dina framsteg, men se till att det känns bra när du tar steg i rätt riktning – och att det kanske sticker till lite när du blir lat!

Men glöm inte att se till att det sista steget är såpass litet att du kan ta det inom 24 timmar från NU.

ex. Vill du lära dig dansa schottis – slå upp dansskolenummer i gula sidorna. Inom 24 timmar.
ex. Vill du spara ihop till att äga en viss sorts bil – ring bilhandlare och be dem skicka broschyrer. Inom 24 timmar.
ex. Vill du börja träna – ring och boka ”prova på”-lektion på ett gym. Inom 24 timmar.

Sen när du står där med ditt glas champagne i natt… om någon frågar vad du har för nyårslöfte – svara med tre inspirerade mål och vilka dina små första steg är.

Det gör det nämligen ännu lite svårare att inte fullfölja – när din omgivning har hört ett tydligt uttalat mål av dig. Om du tänker sluta röka så är det lite jobbigare att misslyckas om du högt och tydligt berättat för sin omgivning att du nu rökt din sista cigarett och att du i morgon skall köpa en sexmånaderskur av nikotinplåster och att du bjuder alla på varsin flaska champagne nästa nyår om du inte når ditt mål.

Gott slut på 2007, amigos.
Vi ses om några dagar för ett 2008 som ser ut att bli oerhört spännande! ;-)

Motivationsbloggen skrivs av Patrick Stahl, ledarskapskonsult på Knusper Education AB


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

