Jantelagen för Ryssar

Jag utbildar hyfsat ofta utländska chefer i svenskt ledarskap – med det uttalade syftet att de skall lära sig göra affärer med oss. Ibland är det större företag som vill veta, ibland affärsklubbar i utlandet, ibland individuella chefer.

Ofta använder jag mig av Jantelagen för att skapa en viss förståelse för hur vi generellt sett är funtade i det här landet. Det började jag göra när jag började hålla föredrag för ryska chefer för 7-8 år sedan.

Bland annat vill jag hjälpa dem att förstå den svenska entreprenörsandan som är lite annorlunda. När man utomlands talar om entreprenörer ser man framför sig en frustande ledartyp som exploderar av energi och är ett veritabelt batteri av utåtriktad social förmåga. När han eller hon lyckas skall han stå framför sitt verk och sola sig i berömmelse, eller sälja av det till aktiemarknaden och rada upp två feta lyxbilar framför sitt nybyggda mansion.

Lite svårt att förklara den där svenske entreprenören i så fall. Att vi inte på samma naturliga sätt vågar visa vår framgång i materiella saker. Att vi är ett land av relativt introverta chefer. Att vi som entreprenörer kan brinna för vår produkt eller tjänst, men ändå vara rätt diskreta i vårt sätt att visa upp den. Att vi skriver ”Talar enklare turistspanska” på våra CV:n efter fyra år i grundskolan, ett år i landet och trettio sessioner privatlärare. Att vi säger ”Det här låter ganska intressant, men jag måste nog förankra det lite i ledningsgruppen” när vi egentligen menar ”shit – helvete!! vilken cool idé! yes yes yes!!!”.

Ja – jag generaliserar rätt hårt nu. Men vi behöver generalisera för att inte världen skall vara ohanterligt komplex. Jag måste generalisera och utgå ifrån att alla fattar att vi har högertrafik i Malmö – annars hade jag aldrig kunnat köra bil om jag ständigt försökte blinka och varna folk så de inte svänger över i min körbana.

Ta en titt på Jantelagen (på engelska eftersom jag inte orkar översätta…):
Do not think that you are somebody
Do not think that you are as good as us
Do not think that you are better than us
Do not think that you know more than us
Do not think that you are good enough for anything
Do not laugh at us
Do not think that anybody cares about you
Do not think that you can teach us anything

Tänk dig sedan att du sedan barnsben haft en liten fågel som viskat detta i ditt ena öra.

Tro fan att det saknas entreprenörer i Sverige….

Bloggad av Patrick Stahl för Expedition WOW i samarbete med Knusperfrisch.


One response to “Jantelagen för Ryssar

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

